Spis treści
Początek czerwca przywitał nas bardzo nieprzyjemną sytuacją, z którą zarówno pracownicy oraz Ambasadorzy borykają się do dziś.. Chodzi o poważną awarię systemu określoną przez firmę jako „atak cybernetyczny” o charakterze globalnym, na skutek której praktycznie wszystko stanęło, ponieważ system nie mógł fakturować zamówień, a zatem nie mogły one zostać zebrane przez dział dystrybucji i wysłane do odbiorcy.
Jak to się zaczęło?
W okolicy 8 czerwca Ambasadorki zauważyły, że strona Avon Polska przestała działać (identyczne problemy pojawiły się na innych sąsiednich stronach np. niemieckiej czy czeskiej), a ich zamówienia od 4 czerwca nie zostały zafakturowane i zrealizowane. Wtedy również na Facebooku pojawiał się pierwszy oficjalny komunikat ze strony firmy o awarii strony internetowej:
Nie sądzono jednak, że problem będzie trwał tak długo, a obecnie trwający katalog 8 będzie stale przedłużany najprawdopodobniej do czasu usunięcia awarii.
Co z danymi?
Jak podaje portal niebezpiecznik.pl, mogło dojść do wycieku nawet 250 tys. danych brazylijskiej firmy Natura & Co Group, w skład której wchodzi Avon. Nie ma natomiast potwierdzonych danych, że pochodzą one z Avon, a istnieje jeszcze mniejsze prawdopodobieństwo, że z Avon Cosmetics Polska (firma zapewnia, że nic takiego nie miało miejsca, o czym więcej poniżej). Cały artykuł do przeczytania tutaj.
Jak to wygląda dziś, czyli ponad 2 tygodnie od ogłoszenia awarii
Dyrektor Generalny Avon Cosmetics Polska Pani Ania Jakubowski opublikowała komunikat, w którym uspokaja na temat danych:
„Wiem, że pojawia się też bardzo wiele pytań o bezpieczeństwo Waszych danych osobowych. Trwa w tej sprawie dochodzenie, natomiast z naszych informacji wynika, że problem nie dotyczy danych z kart kredytowych. Nie są one przechowywane w systemach dotkniętych incydentem. Ponieważ bezpieczeństwo Waszych danych jest naszym najwyższym priorytetem, zalecamy zmianę hasła we wszystkich narzędziach i aplikacjach Avon, z których korzystacie oraz wszystkich innych kontach, na których posługujecie się tym samym hasłem. Zachowajcie czujność sprawdzając nadawców wiadomości e-mail, potwierdzając ich autentyczność i weryfikując tożsamość dzwoniących do Was osób.”
Można to odebrać trochę dwojako, ponieważ nasze dane są bezpieczne, ale jednak są rekomendacje do zmian haseł. Pozostawiając już temat danych osobowych, warto zaznaczyć, że strona internetowa www.avon.pl w dalszym ciągu nie funkcjonuje prawidłowo, co sugeruje poważną awarię, biorąc pod uwagę pracę informatyczną dzień i noc, a poziom frustracji wśród Ambasadorek narasta z dnia na dzień, gdy kolejne klientki rezygnują ze swoich zamówień. Nie muszę mówić, że dla niejednej osoby jest to jedynie źródło dochodu.
Najnowsze informacje od firmy:
Dostawy
Rozpoczęliśmy pakowanie i wysyłanie zamówień. Sukcesywnie będziemy nadawali przesyłki zgodnie z kolejnością zamówień. Dane o zamówieniach na bieżąco odświeżane są już w Klubie Avon. Ambasadorki będą dostawać sukcesywnie SMS od dostawców.
Pracujemy również nad harmonogramem dostaw, dostarczymy go Wam niebawem.
Status płatności i zamówienia
Odświeżyliśmy dane dotyczące płatności oraz statusy zamówień w Klubie AVON. Możecie je sprawdzić klikając w odpowiednie zakładki w MENU:
Niespodzianki
Zgodnie z tym, co już komunikowaliśmy, pracujemy nad niespodzianką w ramach rekompensaty za opóźnione zamówienia. Ze względów i systemowych i podatkowych będzie możliwość ich otrzymania w kampanii 9. Więcej szczegółów już niebawem.
Terminy płatności
Wszystkie płatności zostały zaksięgowane i są już widoczne w Klubie AVON/ Dane finansowe.
Płatności będą księgowane codziennie na bieżąco. Data wymagalności dla faktur z 4, 5 i 6.06 została przesunięta o dodatkowe 3 tygodnie, Klub Avon będzie nadal pokazywał wymaganą płatność, gdyż opiera się na danych z faktury.
Infolinia
Prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości w sprawie uruchomienia infolinii. W tym tygodniu ustawiony zostanie już jednak komunikat:
Przypominamy, że składanie zamówień z kampanii 8 trwa do środy 1 lipca. Jeśli chcesz sprawdzić czy Twoja paczka już do Ciebie wyjechała lub czy płatność została zaksięgowana zajrzyj do Klubu Avon i sprawdź drogę paczki i dane finansowe. Jeśli masz pytania zapraszamy na czat z naszymi Doradcami.
Możliwa chwilowa niedostępność nagród w programie zarobkowym
W związku z wydłużeniem kampanii i awarią systemów, informujemy, że nagrody w programach dla Konsultantek – zestaw patelni Tefal oraz dmuchane koło do pływania flaming/tukan pod koniec kampanii mogą być chwilowo niedostępne. O szczegółach będziemy informować na bieżąco.
Katalog 9 rusza 2 lipca.
Informacja z 28.06:
Zauważyłam ponowne działanie strony internetowej Avon.pl. Coraz więcej zamówień przechodzi do realizacji, ale w dalszym ciągu są opóźnienia, a na nowo zamówione paczki trzeba czekać nawet kilkanaście dni roboczych.
Informacja z 29.06:
Do dnia jutrzejszego wszystkie paczki zamówione do dnia 23 czerwca zostaną spakowane i wysłane.
Informacja z 30.06:
Do godziny 12 spakowano wszystkie zaległe paczki i teraz obsługa odbywa się na bieżąco.
Podsumowanie
Ostatnie maile oraz telefony zmotywowały mnie do napisania czegoś o tym niecodziennym incydencie. Jestem trochę zawiedziona, że po takim czasie wpis musiał powstać. To świadczy o braku odpowiednich informacji na linii firma Avon – struktura Ambasadorów, Liderów czy Klientów.
W razie pojawienia się nowych informacji wpis będzie aktualizowany.
Zachęcam do podzielenia się własnym spojrzeniem na sprawę. Jestem ciekawa czy Wasze zaufanie do firmy uległo zmianie, czy satysfakcjonują Was przeprosiny i upominki do zamówień?