Pracownicy organizacji pomocy kobietom podkreślają, że w pandemii liczba telefonów od ofiar wzrosła. Policyjne statystyki natomiast wskazują na mniejszą liczbę zgłoszeń. Eksperci nie są jednak przekonani, że zmniejszyła się skala przemocy.
Wzrost przemocy domowej w trakcie kwarantanny
Rozszerzanie się pandemii koronawirusa przyniosło niebezpieczny wzrost przypadków przemocy domowej. Aplikacja Avon Alert uruchomiona kilka miesięcy temu przez Avon i fundację Feminoteka, w ciągu kilku tygodni kwarantanny odnotowała aż 38% wzrost liczby użytkowników. Niestety ten problem nie dotyczy tylko Polski. To samo zjawisko pojawiło się we wszystkich krajach, w których wprowadzono kwarantannę. Dlatego także globalnie firma Avon chce wesprzeć kobiety, które są narażone na przemoc. Firma rozpoczęła właśnie globalną kampanię „W domu, ale nie sama”(eng. Isolated Not Alone) i przekazała milion dolarów na organizacje wspierające kobiety na całym świecie.
Pozostanie w domu, ograniczenia poruszania się, czyli to co chroni nas teraz przed pandemią, wpływa niestety także na eskalację przemocy domowej. Poczucie bezkarności oprawców rośnie w warunkach ciszy i odosobnienia. Dom, który powinien być azylem, staje się miejscem terroru, z którego nie da się uciec. Kobiety doświadczające przemocy, szczególnie teraz w warunkach pandemii są odcięte od świata i jeszcze bardziej kontrolowane, bardzo często nie wiedzą jak poprosić o pomoc. Avon dostrzegając wzrost potrzeby niesienia pomocy kobietom ogłosił globalną kampanię „W domu, ale nie sama”(eng. Isolated Not Alone), w ramach której przekazuje milion dolarów organizacjom przeciwdziałającym przemocy wobec kobiet i dzieci na całym świecie. W ten sposób firma razem z lokalnymi fundacjami chce realnie wpłynąć na losy kobiet wskazując im gdzie i w jaki sposób znaleźć profesjonalną pomoc. Jednym ze sposobów jest pierwsza w Polsce przeciwprzemocowa aplikacja Avon Alert, która powstała przy współpracy Avon i Fundacji Feminoteka. 38% wzrost liczby użytkowników aplikacji w trakcie kwarantanny świadczy o wielkiej potrzebie społecznej.
“W Avon zawsze trzymamy się razem, bo wierzymy, że w każdej z nas tkwi niesamowita moc. W tym trudnym czasie, gdy zostajemy w domu, jeszcze bardziej niż zwykle powinniśmy pomagać sobie nawzajem i działać wspólnie. Codziennie wiele kobiet doświadcza przemocy, która nasila się w trakcie kwarantanny. Chcemy je wspierać w tym trudnym okresie, dlatego kierujemy do nich naszą kampanię „W domu, ale nie same”. Dzięki naszej aplikacji wszystkie osoby doświadczające przemocy mogą dostać fachową i dyskretną pomoc. Zależy nam, by każda kobieta wiedziała, że nie zapomnieliśmy o niej i nie została sama z problemem przemocy.” –podkreśla Anna Werstler, Dyrektor Marketingu w Avon Cosmetics Polska. Pokrzywdzone kobiety lub świadkowie przemocy korzystając z aplikacji Avon Alert uzyskają bezpłatną pomoc w wybrany przez siebie sposób–łącząc się z infolinią (tel. 888-88-33-88, czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-20.00) lub wysyłając wiadomość tekstową. Wówczas przedstawiciele Feminoteki kontaktują się z nimi w ustalonym czasie i wybranym sposobem komunikacji. Co więcej, Fundacja Feminoteka wychodząc naprzeciw potrzebom kobiet w czasie pandemii uruchomiła także poradnię mailową. Stworzyła również wraz z członkiniami Antyprzemocowej Sieci Kobiet, które koordynują akcję One Bilion Rising – Nazywam się Miliard Poland oraz wspólnie z osobami indywidualnymi mapę miejsc w Polsce, w których kobiety doświadczające przemocy mogą uzyskać potrzebną pomoc. Mapa jest dostępna pod adresem: https://www.google.com/maps/d/viewer
Avon Kontra Przemoc
Firma Avon wierzy w świat, w którym kobiety i dziewczęta mogą żyć bez przemocy, dlatego w 2008 roku w Polsce została zainicjowana kampania Avon Kontra Przemoc. Działania w ramach tej inicjatywy budują świadomość istnienia problemu i koncentrują się wokół edukacji na temat możliwości udzielenia pomocy ofiarom przemocy. Dzięki funduszom, które firma zebrała w ramach kampanii Avon Kontra Przemoc i przekazała na działanie Niebieskiej Linii pomoc uzyskało 23883 osoby. W 2019 roku Avon we współpracy z fundacją Feminoteka rozpoczął akcję „Avon Kontra Przemoc –Skreśli niepotrzebne”, w ramach której powstała aplikacja Avon Alert dla ofiar przemocy i ich otoczenia. Rozpoznawalną inicjatywą kampanii jest coroczny bieg „Avon Kontra Przemoc” w podwarszawskim Garwolinie, który wpisał się na stałe w kalendarz miłośników biegania. Bieg charakteryzuje się bardzo wysokim odsetkiem kobiet, który wynosi średnio około 30 procent, podczas gdy na innych podobnych imprezach kobiety to zaledwie kilkanaście procent biegaczy.
Dowiedz się więcej na stronie: https://avonalert.pl/