Avon blog

Płatności przy zakupie kosmetyków online

płatność online

Kupujesz kosmetyki przez internet? W takim razie pamiętaj, by zachować czujność zwłaszcza przy realizacji płatności za zakupy. Oszuści korzystają z coraz to bardziej wyrafinowanych sposobów, żeby dobrać się do twoich finansów. Jak robić zakupy online bezpiecznie?

Ostrożność to podstawa

Często kupując coś w internecie rutynowo wykonujemy niektóre czynności nie weryfikując, czy zostaliśmy przekierowani na prawidłową podstronę partnera. Działamy, jak z automatu byleby szybko za coś zapłacić. To może być zgubne, bo wystarczy kliknięcie w błędny link, co może kosztować cię wykonaniem przelewu nie na ten adres, który miał być pierwotnie.

Nagminnie korzystamy ze skrótów klawiszowych (więcej informacji o tym znajdziesz tutaj: https://altcontroldelete.pl/) – nie czytając komunikatów na ekranie. To może prowadzić do tego, że twoje konto na OLX czy Allegro zostanie przejęte przez hakerów, którzy wykradną informacje o tobie np. numer telefonu.

Bezpieczne płatności, czyli jakie?

W polskich realiach operatorzy bezpiecznych płatności to: Payu, tpay, dotpay, Przelewy 24, BLIK czy Blue Media. Któż z nas nie korzystał z tego rodzaju transakcji? Robiąc zakupy na zagranicznych, niezweryfikowanych stronach możesz zostać przekierowana do innego systemu płatności. Jeśli go nie znasz, to uważaj. Na co?

Przede wszystkim nigdy na stronie operatora płatności nie powinnaś podawać danych do logowania na rachunek bankowy. Jeśli wpłata wymaga takiej czynność to dla własnego dobra zrezygnuj z tej opcji. Wyobraź sobie, że ktoś otrzymałby informacje o twoim loginie i haśle do konta bankowego. To nie skończyłoby się dobrze.

Spoofing

Nowym narzędziem w rękach oszustów jest spoofing, czyli podszywanie się pod organizacje/osoby. Jest to robione na tyle dobrze, że często trudno odróżnić SMS z banku, a od oszustów. Dlatego w tym przypadku należy zachować najwyższą czujność. Przy robieniu zakupów twój numer telefonu może wejść w posiadanie osób trzecich. Później oszuści mogą go wykorzystać do kontaktu z tobą podszywając się pod bank lub sklep, w którym robiłaś zakupy.

Policja regularnie otrzymuje zgłoszenia, że osoby w internecie zostały oszukane np. zrobiły przelew pieniędzy, bo myślały, że rozmawiają z przedstawicielem banku. W tym miejscu warto zakodować jedną informację: banki nigdy nie komunikują się ze swoimi klientami jako pierwsze. Co więcej – nie proszą przez telefon o wykonanie przelewu czy podanie danych do logowania. Gdy bierzesz udział w takiej rozmowie, to od razu powinna zapalić ci się czerwona lampka.

Podsumowanie

Ostrożności nigdy za wiele. Lepiej poświęcić minutę dłużej na zweryfikowanie transakcji niż później żałować utraty pieniędzy. Pamiętaj, by korzystać tylko z tych systemów płatniczych, które znasz. I co ważne – nigdy nie loguj się do swojego banku za pośrednictwem operatora płatności. W celu autoryzacji płatności – dane bankowe wpisuj tylko bezpośrednio na stronie swojego banku.

Tagged

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *